De eerste game in de serie, Guilty Gear werd uitgebracht op de PlayStation in 1998. De oorspronkelijke Guilty Gear was moeilijk en de zware metalen esthetiek waren uniek in de 2D fighting game genre, een schril contrast met voorgangers zoals Darkstalkers- en Groef op Strijd. In overeenstemming met de vormgeving, de muziek in deze game vooral hard rock en heavy metal tracks (meestal ongewoon voor achtergrondmuziek in vechtgames). Guilty Gear opgedaan iets positiefs uit de mainstream video game druk zoals GameSpot, [ 1] hoewel het niet veel van een effect op de video game markt, in plaats steeds iets van een culthit. Er is een mobiele telefoon aansluiting van dit spel genaamd Guilty Gear Club.
De release van zijn opvolger Guilty Gear X op de Dreamcast-console in 2000 kreeg veel meer aandacht aan de gameplay en meer gedetailleerde graphics. Guilty Gear X was een grote ontwikkeling springen als het featured veel nieuwe personages niet te zien in de eerste game van de reeks. Het had ook een diepgaand en gedetailleerd verhaal modus Dat sloot aan bij de acties van de eerste Guilty Gear game. Sommige geprezen Guilty Gear X zo goede concurrentie voor het alomtegenwoordige Street Fighter serie. Guilty Gear X was de eerste van de serie te paaien vele herzieningen van de Guilty Gear X naam. Als u bijvoorbeeld een Japan-only release, Guilty Gear X Plus, werd ook uitgegeven in het jaar 2001, waarbij verschillende gameplay inconsistencies.
Guilty Gear's populariteit in Japan heeft gebaard aanzienlijke hoeveelheden handelswaar. In 2001, Arc System Works en Sony Music uitgebracht drama cd's dat uit te diepen het verhaal van de game in meer detail. Deze drama cd's inclusief commentaar en stemmenwerk gedaan door dezelfde stemacteurs uit de game. kunstwerken werden boeken ook uitgegeven, met daarin de kunstwerken en onzichtbare kunst gemaakt door Daisuke Ishiwatari.
In 2001, Sammy vrijgegeven mobiele draagbare versies van de Guilty Gear-reeks voor de WonderSwan: Guilty Gear Petit, en zijn opvolger Guilty Gear Petit 2 (later in hetzelfde jaar). De gevolgd hetzelfde verhaal lijn van de vorige Guilty Gear X titel. Deze games waren we alleen Beschikbaar in Japan.
In 2002, Guilty Gear XX (ook bekend als Guilty Gear X2 in Noord-amerika ) losgelaten was. Deze titel bevorderd de individuele verhalen van elk teken en verbeterde het combo-systeem. Dit werd al snel gevolgd door Guilty Gear XX #Reload (uitgesproken als "Scherpe Reload" ), die problemen met een aantal gameplay onevenwichtigheden in XX en veranderde zowel de niveaus en de afstand tussen de tekens, aangevuld met een nieuw karakter juridische voor gebruik in toernooien, en bracht de serie voor het eerst online met Xbox Live. De Guilty Gear XX titel heeft de meeste revisies met 5 andere titels, Guilty Gear XX Accent Core Plus R (2012) het meest recent.
In 2004, Guilty Gear Isuka ( "Isuka" zin genieten overigens in het Japans, en van de manier waarop twee zwaarden tegen elkaar botsen) werd uitgegeven, met maximaal vier spelers tegelijk gameplay, een zijwaarts schuivende mode genaamd "Doseermodus", een aanpasbare versie van één van de personages, een nieuw speelbaar personage, en diverse andere aanvullingen. Deze titel heeft Niet voorzien zijn van een XX in haar naam, waardoor dit een originele Guilty Gear game, niet een revision.
In 2009, Arc System Works vrijgegeven Guilty Gear 2: Ouverture voor de Xbox 360, die breekt af van de fighting game-genre als hij speelt zoals een hybride tussen een real time strategie-game en een optreden van een game.
als gevolg van het verloren gaan van de rechten van de serie van Sega, [ 2] Arc System Works ontwikkelde BlazBlue: Calamity Trigger, de eerste game van de BlazBlue series als een spirituele opvolger en een "reboot" van de serie. Vele van de personages, thema's en de gameplay-elementen van de game parallel in de Guilty Gear-reeks. In mei 2011, Arc System Works herwonnen rechten op Guilty Gear. [ 3] en vrijgegeven Pro Jumper! Guilty Gear raaklijn! in juni van dat zelfde werknemer.