Tales Xillia bestaat voornamelijk uit twee grote gebieden: de kaart en een battle scherm. De kaart is een realistisch aangepaste 3D-omgeving doorkruisen door mond. Op het veld kaarten, diverse skits tussen de tekens kunnen worden weergegeven. Het gaat om geanimeerde personage portretten, ondertitels, en volledige stemmenwerk. Skits probleem iets van personage ontwikkeling naar de andere kant details. Het battle scherm is een 3D voorstelling van een gebied, waarin de speler opdrachten de personages in gevechten tegen CPU-gecontroleerde enemies.
tijdens een gevecht sequenties, de game maakt gebruik van de dubbele Raid-Linear Motion Battle System. [ 8] De top vier personages zijn gekozen om strijd en tekens die niet aangestuurd door een speler worden bestuurd door artificiële intelligentie met instructies die door de spelers vooraf. De "Aanval" (AC) geeft het aantal vaardigheden en handelingen een teken kunt uitvoeren. Het Gebruik brengt de AC omlaag en wordt opgeladen in de loop van de tijd. Vaardigheden gebruik kosten "Technische aspecten" (TP) die kan worden bijgevuld door een aanval of items. Tijdens de gevechten, de personages kan Koppeling naar elk ander unified attacks.